Varför Norrköpings Lärlingsgymnasium?

Norrköpings Lärlingsgymnasium är skolan för dig som vill ha en praktisk utbildning och ett jobb direkt efter studenten.

Vi erbjuder fem nationella program samt Anpassad gymnasieskola.

• Barn- och fritidsprogrammet
  • Försäljning- och serviceprogrammet
  • Hantverksprogrammet - Frisör
  • Hotell- och turismprogrammet
  • Vård- och omsorgsprogrammet

Under Utbildningar kan du läsa mer om våra program.

Det här får du på Lärlingsgymnasiet

Vi erbjuder yrkesprogram där du studerar som lärling. Du får alla kunskaper och behörigheter fast du lär dig ute på en arbetsplats. När du är klar får du en yrkesexamen och en riktigt bra möjlighet till framtida anställning.

Om du vill finns möjlighet att läsa kurser som ger högskolebehörighet.

Tre dagar i veckan är du ute på APL, arbetsplatsförlagt lärande, och där får du lära dig ditt yrke i en skarp miljö. Resterande två dagar läser du gymnasiegemensamma ämnen, som till exempel svenska, engelska och matematik, på skolan.

Duktiga handledare och lärare

Alla våra elever får en utbildad och erfaren handledare som instruerar dig på arbetsplatsen. Vi som arbetar på skolan lägger stor vikt vid att hitta handledare som är mästare på sina jobb och som drivs av att lära unga personer det som de behöver kunna för att själva bli stjärnor inom samma yrke.

Nya kontakter som leder till möjligheter

Under utbildningen blir du en i teamet på din APL-plats och knyter många kontakter. Du får rutin och lär dig de tekniker, metoder och system som används ute på arbetsplatserna idag. Allt det här ger dig ett försprång när du sedan söker jobb efter studenten.

Lärlingsersättning

Som lärling får du 1 000 kronor extra i månaden från CSN utöver ditt studiebidrag (lärlingsersättning). Det är ett bidrag för måltider och resor som du kan få när du är ute på en arbetsplats.

Många av våra elever beskriver att de växer som människa under gymnasietiden. Känslan av att få vistas i vuxenmiljöer, klara av saker och lyckas - det gör att man utvecklas och får självförtroende.

Vi har nyrenoverade lokaler som ligger ett stenkast från centrala Norrköping. Vi håller till på Värdshusgatan, granne med Ebersteinska gymnasiet.

Norrköpings Lärlingsgymnasium är en liten skola där alla känner alla. Här får du känna dig sedd och respekterad för den du är.

Elever som gått våra utbildningar är mycket efterfrågade hos företagen och nästan alla våra elever får jobb direkt efter skolan.

Drop In på Lärlingsgymnasiet

Välkommen att besöka oss på Drop In! Då har du möjlighet att ställa dina frågor om utbildningar, prata med elever och lärare och se skolans lokaler.

Datum och tider för Drop In

Torsdag 25 april kl. 17.00-18.30 på Värdhusgatan 1

Om gymnasievalet – så ansöker du

Mellan den 15 januari och den 15 februari är ansökningswebben öppen, det är under denna period du gör ditt gymnasieval.

Din ansökan gör du via gymnasiestudera.se. Där kan du också få mer information om viktiga datum, antagning, studieekonomi, studier efter gymnasiet och mycket mer.

Möt våra elever

Är du nyfiken på vad våra elever säger om skolan? Här kan du se filmer där våra elever berättar om skolan.

Vill du ha mer information från oss?

Fyll i en intresseanmälan så kontaktar vi dig