Uppslagna böcker

Bibliotek

Välkommen till Hagagymnasiets bibliotek! Här kan du låna böcker, söka information, läsa dagstidningar och tidskrifter samt skriva ut och kopiera material.

Öppettider

• Måndag 07.45–16.45
  • Tisdag 07.45–16.45
  • Onsdag 07.45–16.45
  • Torsdag 07.45–16.45
  • Fredag 07.45–15.45

Skolbibliotekets katalog

För att veta om en källa på internet är trovärdig finns det några saker som du kan tänka på. Var kritisk och fundera på följande frågor.

Vem har gjort webbsidan?

Är det en myndighet, en organisation, ett företag eller kanske en privatperson? Är författaren expert i ämnet?

Varför är webbsidan gjord?

För att informera? För att presentera fakta? För att propagera för en åsikt? För att sälja en produkt? För att underhålla?

Hur ser webbsidan ut?

Finns det några kontaktuppgifter? Finns det källhänvisningar? Fungerar länkarna? Finns det något datum på sidan? Är informationen aktuell fortfarande? Är texten seriös?

Kan du hitta informationen någon annanstans?

I biblioteket? På andra webbsidor? Har du jämfört informationen med information från någon annan källa?

De här frågorna fungerar lika bra när du söker information på andra ställen än på internet.

Här hittar du till Länkskafferiets "Att värdera webbplatser själv"

Det är viktigt att du är förberedd när du ska börja din informationssökning och att du funderar på vilken information du egentligen vill ha. Här är några tips på vägen.

Skaffa dig förkunskaper

Det blir lättare ju mer du vet om ämnet redan innan. Därför kan det vara bra att läsa i ett uppslagsverk eller få inspiration på Wikipedia för att få en uppfattning om ämnet.

Välj sökord

Skriv ner ett par frågor som du vill ha svar på och utifrån dessa kan du välja några
passande sökord. Ju mer specifika sökord du väljer desto lättare hittar du den
information du letar efter. Får du för många träffar kan du testa att kombinera flera av sökorden. Fler tips på hur du kan variera din sökning finns på den avancerade sökningen som finns i Google och andra sökmotorer.

Var ska du söka?

Det är en bra början att söka information på någon sökmotor som exempelvis Google.
Där får du en allmän uppfattning om ämnet men kan även hitta mer detaljerad
information. Du kan även söka i en databas för just ditt ämne.

Här finns länkar till databaser och uppslagsverk som kan vara användbara under din studietid på Hagagymnasiet. Du hittar även länkar till de tidningar och tidskrifter som finns i skolans bibliotek.

Artikeldatabaser

Våra böcker

Uppslagsverk

• NE.se – Svenskt uppslagsverk
  • Alex – Författarlexikon
  • Landguiden  – Fakta om världens länder
  • Gapminder – Fakta och statistik om världens länder

Bibliotek

Tidningar och tidskrifter

Dagstidningar finns vid receptionen.

Tidskrifter

• Amnesty press
  • Axess magasin
  • Bang
  • Barn & Canser
  • Barn, från Rädda barnen
  • Expo
  • Forskning och framsteg
  • iForm
  • Illustrerad vetenskap
  • Internationella studier
  • Karavan
  • Nationell Geographic (på svenska)
  • Populär historia
  • Råd & rön
  • Språktidningen
  • Tempus
  • Tidskrift för genusvetenskap
  • Vi Läser
  • Världspolitikens dagsfrågor.

Johan Lifvergren, skolbibliotekarie och IT-pedagog

johan.lifvergren@norrkoping.se

Magnus Lindberg, datatekniker

magnus.lindberg@norrkoping.se

Träffas tisdag, onsdag och fredag säkrast från klockan 09.30–11.00.