En ung kille framför ett dataskåp.

Studie- och yrkesvägledare

Studie- och yrkesvägledarna finns på skolan för att vägleda och informera om studieval under gymnasietiden men även efter examen.

Studie- och yrkesvägledarna erbjuder vägledningssamtal där du får möjlighet att diskutera

• framtidsplaner och mål
  • nuvarande utbildning
  • svårigheter i skolan
  • intressen och möjligheter
  • hur du kan förbereda dig på bästa sätt inför kommande arbete eller studier.

Både du som elev och förälder är välkommen att boka en tid för samtal. Studie- och yrkesvägledarna ingår i elevstödsteamet och samarbetar med kurator, skolsköterska, rektor och speciallärare.

Här hittar du länkar till webbplatser som rör arbete och utbildning. De kan vara användbara under din studietid och för framtiden.

Arbete

Utbildning

• Norrkopings kommun – Gymnasial vuxenutbildning i Norrköping.
  • Studentum  – Sök, jämför och hitta eftergymnasiala utbildningar i Sverige och utomlands.
  • Allastudier  – Information om arbeten och utbildningar i Sverige och utomlands.
  • Skolverket – Skollagen, ämnesplaner med mera.
  • Gymnasiestudera – Om gymnasieutbildningar i Östergötland.

Högskolestudier

• Studera – Högskoleverkets sökmotor för universitet och högskolor i Sverige. Information om utlandsstudier. Här anmäler du dig till högskoleprovet och till studier vid högskola.

Antagning – Antagningsstatistik till högskolans program.
  • Studentum  – Räkna ut ditt snittbetyg.
  • Studentum – Meritpoäng och områdesbehörigheter.

Yrkeshögskoleutbildningar

Folkhögskoleutbildningar

Studera utomlands

• studera.nu – Här kan du läsa mer om att plugga utomlands samt söka utbyten genom Erasmus.
  • Study Abroad – Förmedling för utlandsstudier på akademisk nivå.

Allmänt

• Vägledning och tester  – Funderar du på vilket yrke du passar för?
  • Ekonomiutbildningar – Civilekonomerna informerar om ekonomutbildningar som universitet och högskolor i Sverige erbjuder.
  • SACO:s personlighetstest – Svara på frågor och få förslag på högskoleyrken som skulle kunna passa dig baserat på din personlighet.
  • Au Pair – Allt för dig som vill jobba som au pair.
  • Polis – Information om utbildning till och jobbet som polis.
  • Brandman – Information om utbildning till jobbet som brandman.
  • Studiemedel – Allt du behöver veta om studiestöd.
  • Söksida för stipendier – Här hittar du länkar till både svenska och utländska stipendier.
  • Lönestatistik – Jämför lön mellan olika yrken. Statistik finns uppdelat på län, yrkeskategori och yrke.
  • SCB – Lönestrukturstatistik, hela ekonomin.
  • Högskoleprovet – All information du behöver till högskoleprovet, anmälan, gamla prov och närmsta provanordnare.

Caroline Malmlöv

Ansvarig för: Bygg- och anläggningsprogrammet, El- och energiprogrammet samt Industritekniska programmet

caroline.malmlov@norrkoping.se

Helene Lindeberg