Uppslagna böcker

Välkommen till Bråvallagymnasiets skolbibliotek.

Här kan du låna böcker, från faktaböcker till skönlitteratur, på svenska och på några andra språk.

Du kan också läsa dagstidningen NT eller lättlästa 8 sidor, tidningen Bilsport och Teknikens Värld eller sitta i soffan en stund. Artikelsök finns tillgängligt, även DN digitalt för alla elever. Du har också tillgång till ne.se och även 8 sidor finns digitalt.

Lånetiden för böcker är fyra veckor med möjlighet att låna om.

Fråga gärna om boktips eller var du kan hitta information om något.

Öppettiderna är varierande. Se anslag utanför biblioteket.

Det är särskilt viktigt att vara källkritisk när du söker information på internet. I stort sett vem som helst kan idag lägga ut material på webben.

När du surfar runt på webben är det viktigt att fundera kring följande:

• Verkar innehållet vettigt?
  • Vem har skrivit texten?
  • Vem har publicerat och i vilket syfte?
  • När är sidan uppdaterad?

​På så sätt kan du undvika att ta till dig information som är felaktig. Skolverket Pdf, 104.2 kB. har samlat viktig information där kan du få hjälp med källkritik och säkerhet på nätet för att göra det lättare i dina skolarbeten.

Här följer en lista med länkar som kan vara användbara när du söker information. Via länkarna kan du söka efter böcker, leta information i uppslagsverk och artiklar.

• 8 sidor  – Nyheter på lätt svenska.
  • Alex  – Ett författarlexikon.
  • Artikelsök  –Hänvisningar till cirka 500 tidningar och tidskrifter.
  • Dagens Nyheter
  • Landguiden – Länder i fickformat i elektronisk version.
  • Libris – En gemensam katalog för Sveriges bibliotek.
  • LIUs bokkatalog – Linköpings universitets bokkatalog.
  • Länkskafferiet – Länkar till webbplatser utvalda för skolarbete.
  • Nationalencyklopedin – Ett svenskt uppslagsverk. Registrera dig när du befinner dig på skolans nätverk. Sedan kan du komma åt NE även hemifrån, helt gratis.
  • Referensboken  – Länkar till uppslagsverk, språklexikon, ordböcker och kartor med mera.
  • USA today – Amerikanskt nyhetsforum med artiklar på engelska.
  • Wikipedia – Wikipedia är en encyklopedi med artiklar på ett 50-tal olika språk.